Under våren 2020 hade pandemin Covid-19 precis börjat ta fart och land efter land stängde ner sina samhällen. Vår dotter Maja (då 8 år) hade hemskola. Det studiebesök på en bondgård som hennes skolklass hade planerat blev inställt men då beslöt Maja att hon skulle göra en forskning om bondgården, dess djur men även några vilda djur från våra svenska skogar.
Jag hjälpte Maja med efterforskningen att via böcker och Wikipedia ta fram information, vi riggade sedan upp en bondgård av trä samt modeller av olika svenska djur och filmade dessa med mobilkamera. Min man hjälpte sedan Maja med redigering av filmen där hon fick lägga in grafiska element, läsa in sin röst till forskningstexterna och även addera musik och effekter till filmen.
Våra barn går i Montessoriskolan Birkaskolan. Montessoripedagogiken stimulerar kreativt och individuellt lärande och vi tycker detta forskningsprojekt tillät Maja att inte bara leta efter fakta och information men också planera arbetet och processen att komma till slutresultatet samt att använda olika typer av kreativa tekniker inklusive digitala verktyg.
Se filmen nedan och lämna gärna en kommentar på YouTube!